Sunday, October 12, 2008

SEPANJANG MEI 2008

Masa ni, praktikum pun aku kene ambil berat, arahan daripada Dr pun aku kene ambil tahu. Kawan-kawan sudah mula bertanya melalui email tentang tugas kami seterusnya nanti. Dr pun ada jugak bagi mengarahkan kami, supaya membuat kajian awal terhadap guru-guru di sekolah tentang P&P mengggunakan ICT, khususnya guru pendidikan Islam.

Aku praktikum dapat dengan rumah. Alhamdulillah. Senang nak belajar tentang blog. Semangat jugak aku nak buat blog aku. Aku ada sedikit kemahiran tentang nak memulakan blog. Tapi yang ‘advance’ tu tak da lagi. Ape pun, aku cuba;

1- Mula-mula aku daftar la dulu blog aku.. aku pilih ‘template’ yang memang ada kat dalam ‘blogger’ tu.

2- Lepas tu aku dah pelik.. macamne aku nak tambah ‘excesori’ kat dalam blog aku??

3- Aku tanya la ramai orang. Buka laman chat kat YM (Yahoo Messenger) cari kawan-kawan Mesir aku. Hadi la antara yang aku tanya. Dia pun ajar la sikit-sikit kat aku. Susah jugak nak belajar dengan jarak jauh.

4- Aku cari orang lagi. Kakak aku orang yang seterusnya. Ha.. dia pun tengah ‘bermain-main’ dengan blog.. Mujur jugak ada dia. Dia pun ajar cari template, camna nak tambah ‘excesori’. Mula-mula rasa payah..nak baca ‘code-code’ yang sememangnya aku tak paham. Pening jugak. Tapi aku tahu, nanti lama-lama aku biasa jugak. Aku memang camni. Lembab sikit. Nanti bila dah biasa baru aku ok, tapi orang lain dah jauh sikit la. Takpelah asalkan aku buat dan aku berusaha.

5- Kakak aku ada bagitau jugak supaya cari kat search enjin cara nak buat blog. Kadang-kadang ada laman yang mengajar cara buat blog dan macam-macam tentang blog.

6- Aku taip “buat blog”, “belajar buar blog”, “template for blogger”. Ini semua untuk tahu banyak lagi tentang blog.

0 comments:

 
REFLEKSI ILMIAH 08 - Made free by Free Blog,SEO Created by Diznews Online
by TNB