Sunday, October 12, 2008

SEPANJANG PRAKTIKUM ( 12 MEI – 18 JULAI 2008 )

Aku buat blog dan cari maklumat tentang tajuk aku. Aku tengok buku pendidikan Islam. Rasa-rase macam nak buat tajuk ‘KEKUASAAN ALLAH’ – tingkatan satu. Aku pilih subtopic CAKERAWALA. Yang menceritakan tentang betapa besarnya kuasa Allah dalam menjadikan alam ini. Rase menarik pulak.

Blog pertama aku beralamat: nadirah-adzra.blogspot.com

Ini baru blog belajar. Baru cuba-cuba.


Langkah-langkah aku cari maklumat, aku guna langkah yang biasa aku buat nak cari maklumat:

1. Aku guna search enjin ‘internet explore’ dan mozilla firefox’. Aku lebih senang guna dua search enjin.

2. Perkataan yang aku cari:

1) sistem cakerawala

2) prose kejadian alam menurut barat

3) proses kejadian alam menurut islam

4) alam semesta

5) definisi sistem cakerawala

6) hikmah ciptaan cakerawala

7) cakerawala ciptaan Allah

8) rahsia cakerawala

Cara cari maklumat guna ‘bookmarks’ dan ‘favorite’:

1- Aku simpan maklumat guna ‘bookmark’ kat mozilla firefox. Dalam internet explore pulak, aku guna favorites.

2- Sikit je aku simpan mklumat dalam ‘bookmarks’ dan ‘favorite’ tu. Aku selalu save page web tu pastu simpan dalam fail. Alamat laman web tu pulak aku copy letak dalam word. Tapi lama-lama aku save alamat laman je.

3- Dalam dua puluh lebih aku baru dapat. Internet slow. Lagipun, kalau cari laman-laman web tu tak semua yang menepati kehendak kita.

Cara cari maklumat guna tab dan window:

1- Aku buka laman web guna tab. Lagi mudah dan banyak. Tapi kalau internet perlahan, tak boleh jugak.

2- Cara kedua aku kadang-kadang buka laman guna window. Tapi macam leceh. Selalu tajuk yang sama aku guna tab. Tapi kalau tajuk lain yang aku nak cari, aku akan guna window

0 comments:

 
REFLEKSI ILMIAH 08 - Made free by Free Blog,SEO Created by Diznews Online
by TNB