Sunday, October 12, 2008

28 JULAI 2008

Hari ini, Dr. tukar cara dalam memberikan tugas daripada temubual kepada arahan berikut:

Berdasarkan pengalaman anda di sekolah sepanjang tempoh mengajar, sila buat refleksi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian anda. semasa di sekolah - penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan al-Quran dan Islam.

Sebagai panduan, buat analisis:

1. Kekuatan

2. Kelemahan

3. Apakah cadangan anda untuk mengatasi kelemahan

4. Apakah batasan atau kekangan untuk melaksanakan cadangan

Aku rangka jawapan aku dalam Microsoft Word. Aku tak hantar pun kat email. Tajuk jawapan aku:

“Tidak pernah guna ICT”


Ada BBM daripada pihak kementerian namun tidak digunakan.

Guru tasawwur ada mengikuti kursus mengenai penggunaan BBM namun masih tidak menggunakan. Dalam penggunaan ICT, dalam program Microsoft word lebih banyak digunakan untuk laporan-laporan tertentu seperti laporan postmortem peperiksaan.

Alasan:

  1. tidak sempat kerana kekangan masa untuk menyediakan bahan pengajaran menggunakan ICT.
  2. kekurangan masa untuk mencari bahan menggunakan internet.
  3. terpaksa menguruskan banyak aktiviti seperti, kem solat, ceramah maal hijrah dan sebagainya yang berkaitan dengan aspek agama.
  4. dalam satu matapelajaran hanya ada seorang guru. Dialah guru guru kelas, dialah guru panitia Pendidikan Islam dan dialah juga yang mengajar Tasawwur bagi tingkatan 4 dan 5. dia juga mengajar pendidikan islam tingkatan 5.
  5. kurang mahir dalam menggunakan computer dan internet.
  6. lebih mudah dengan pengajaran kuliah, mengarahkan pelajar menulis nota dan melakukan latihan.
  7. terpaksa mengejar silibus pengajaran yang terlalu banyak, disamping mengejar masa bagi aktiviti PAFA. Dan PAFA perlu dilakukan di luar kelas.


Bagi pelajar:

  1. seronok belajar dengan penggunaan ICT.
  2. kadang-kadang boring sekiranya tidak ada aktiviti sampingan daripada pelajar.
  3. dengan pengajaran traditional, lebih bosan keran terpaksa mendengar sahaja.

Pendapat guru berkaitan ICT:

  1. bagus untuk pelajar.
  2. dapat menarik perhatian pelajar dan pelajar lebih menumpukan pengajaran.
  3. merasakan ICT ini menyukarkan kerana pihak kementerian menekankan guru-guru menggunakan ICT, malangnya, kebanyakan guru-guru di situ kurang arif berkaitan ICT.
  4. mempelbagaikan pengajaran.

Dalam pemerhatian saya, dalam sekolah tersebut, guru-guru tidak banyak terdedah kepada penggunaan ICT. Bagi guru senior mereka lebih cenderung kepada pangajaran traditional iaitu secara kuliah. Namun, berbeza kepada guru yang 'freshy, mereka lebih mahir dalam penggunaan ICT.

Saya juga dapati, guru-guru dalam bidang sains lebih banyak mengunakan slide show dalam pengajaran kerana setiap makmal disediakan LCD. Oleh itu, pengajaran yang diadakan di makmal secara automatiknya akan menggunakan LCD.

Cadangan:

Saya juga ada temubual seorang guru dari sekolah lain. Tetapi sekolah rendah telok panglima garang. Guru besar akan menghantar guru-guru yang tidak mahir utnuk mengikuti kursus perkomputeran dan bersungguh-sungguh mencari alternatif supaya guru-guru di sekolah tersebut tidak buta ICT.

Ini memberi peluang kepada guru-guru yang tidak mahir mendalami ilmu dalam ICT.

Kadang-kadang, saya merasakan bahawa selain daripada mengharapkan individu guru tersebut mencari jalan sendiri untuk mendalami ilmu ICT, pihak sekolah juga perlu memikirkan jalan supaya guru-guru yang tidak mahir ICT ini mampu mengusai ICT dengan baik.

Contohnya seperti apa yang telah dilakukan oleh guru besar sekolah rendah telok panglima garang seperti yang telah saya beritahu di atas.

0 comments:

 
REFLEKSI ILMIAH 08 - Made free by Free Blog,SEO Created by Diznews Online
by TNB